fredag 24 december 2010

Min Fredslilja

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.


Ros paket kom fram i tid men min mobil är lite dum.... men men han får öppna det på juldagen*ler*
dagen har varit underbar och jag fick ett par jättefina tovade vantar med fågelbrodyr på(för fina för att användas)
men allra bäst var när de andra öppnade sina klappar! det var lycka.
nu önskar jag bara att snöstormen kan lägga sig så jag och RoS kan hälsa på i blekinge.
ska åka pulka i morgon med grannens barnbarn, så god jul och gott nytt år.



(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

onsdag 22 december 2010

Min Maskros

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.


Idag blev hålla handen vanten färdig, det gick lättare än jag trodde.
Sedan har vi gjort knäck (allsedes för mjuk enligt mig men bra enligt RoS och hans mamma) samt nötbräck och pepparkaksdeg.
hantverkare har varit väckarklocka nu ett par dagar i rad och jag kan definitivt inte rekommendera sågklingande eller borr ljud.... Hantverkare borde skaffa sig en bättre klocka.
Sedan har jag lyckats glömma klockan i byxorna igen... *SUCK* borde skaffa ett alarm som tjuter varje gång mobilen närmar sig tvättmaskinen....
Firade jul med Mor i går och det var helt underbart. önskar varje jul kan vara fyld med så mycket glädje!


I morgon är det night mare before chrismas (spelkväll med hellgame) om vi får fatt i en lokal. *håller tummarna*
Sedan ska vi baka ut pepparkaksdegen, rimma på svärfars klapp, göra köttbullar till Spiken samt allt annat jag glömt just nu.
men det löser sig....
Hoppas bara RoS paket kommer fram i tid. snälla snälla postverket.

(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

måndag 20 december 2010

Min Nyponbuske

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.

Helgen har varit helt underbar, umgicks med min zen trädgård samt såg på bio i lilla edet med RoS i fredags.
Lördag var det turnering i trollhättan, jag var dock inte anmäld men hängde med för sällskapet. hade superkul med en av kompisarnas dotter vi spelade massor med barnspel ihop samt pysslade lite.
Söndagen var vi på lissebergs julmarnad och tittade på karaffer formade som snoppar... tihi...
det var allmänt mysigt och trevligt och vi köpte tre olika smakasatta honungssorter. (bättre än godis)

tyvärr hade de ingen mistel men fick många pussar ändå.

I dag har jag och Ros köpt julklappar,  sen lekte jag tomte och gav bort två par barnvantar till grannens barnbarn, (hade lite restgarn över) så vi får hoppas de blir glada till jul.




Och nu recepten ni alla har väntat på: från Klasse kocks Godisbok

Detta receptet kallar jag Choklad öken (enligt boken farmors chokladgodis)
ingredienser:
50 gram smör
3 dl strösocker
3/4 dl mjölk
2 ½ msk kakao
2 tsk vanilj socker

1. blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och låt småkoka under omrörning i 20 min
2. häll ut smeten på en välsmord plåt (plåt med bakplåtspapper) och när den har stelnat något skär upp den i lagom bitar.

Klasse kocks käcka knäck
ingredienser
150 g sötmandel
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
4 msk skorpmjöl (ströbröd)
1 krm bakpulver

1. hacka mandlen
2 blanda grädde, sirap, och socker i en tjockbottnad kastrull, Rör om och låt det SMÅPUTTRA i ca 30-40 min.
3. när massan känns lagon tjock gör kulprov( inte alls roligt att vänta på)
4. när det blir ett kul kulprov häll i mandel, bakpulver och skorpmjöl och rör om.
5. häll i massan i knäckformar med hjälp an två skedar (tsk)

Njutfull nötbräck
200gr MÖRK choklad
100 gr hasselnötter

1. smält chokladen i ett vattenbad
2. häll ut nötterna i en rund kakform som är täckt av bakplåtspaper
3. varva nötter och choklad.

daijminspererad 5 min kola
3 tsk kakao
3 msk vetemjöl
2 dl strösocker
75 g smör
3 msk ljus sirap
choklad


1. hacka nötterna
2. blanda allt utom chokladen i en tjockbottnad kastrull och låt allt koka i 5 min under omrörning
3 häll upp smeten på en plåt med smörpapper
låt smeten svalna och skär sedan i fyrkantiga eller avlånga bitar.
4. Smält chokladen i vattenbad och pensla på/ doppa bitarna i chokladen

Mormors Chokladgräddkola
5 dl vispgrädde
1 msk smör
3 dl strösocker
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker

1.häll alla ingredienserna  (UTOM vaniljsockret)  i en tjockbottnad kastrull och låt det PUTTRA på medelvärme.
2.  gör kulprov( inte alls roligt att vänta på) efter ca 10min ( eller längre)
3- ta av kastrullen från värmen och tillsätt vaniljsocker
4 häll ut massan på en plåt med bakplåtspapper på
5 innan massan hinner stelna skär upp den i bitar
6 låt den sedan stå kallt och stelna.
7 klipp till smörpapper( smörgåspapper har rätt storlek) och slå in kolorna i.


GOD JUL och lycka till med julgodiset
(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

torsdag 16 december 2010

Min Amaryllis

Den här bloggen kommer vara fylld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.


Snöstorm både inne och ute, det är tufft för själen. Allt känns en aning jobbigt och att vara i sängen hela dagen känns som ett lockande alternativ. Men har ett betygsättande seminarium i dag så det är bara att bita ihop och le.Vet dock att jag kommer må bättre när jag träffar lite folk och får i mig lite vatten.






Men nu till något roligare i dag fyller en underbar människa år, han har skrämt mig, fått mig att le och skratta och han är en magisk trollkarl. Skickar många varma tankar och massor med Sara kramar att värma dig med i jul. Dagens recept är till din ära.




Nu en liten önskning till tomten: "Tomten jag vill ha en riktig jul en sån som man har när man är liten" En sådan magisk jul vill jag önska till alla Barn OCH Vuxna runt om i världen. En jul som inte handlar om julklapparna utan om värmen hos de närmaste. en jul som handlar om kramar och omsorg och inte avsaknaden av dessa.

Dagens recept är på en mörk kladdkaka (födelsedagstårta) som blir riktigt god på mörk choklad men blir allra bäst med coco nibs i.

Fagers knäppa kladdkaka
mörk choklad med coco nibs 100 gram
smör 75 gram
ägg 3 st
socker 2dl
vetemjöl 1½ dl
ev rivet skal av en ½ apelsin

smält chokladen och smöret och låt denna röra sedan svalna.
vispa ägg och socker poröst, tillsätt chokladsmeten.
Blanda i mjölet. häll smeten i en välsmord form med lösbar kant. ( ca 24 cm i diameter)
denna kaka ska vara lite kladdig i mitten så låt den inte stå för länge i ugnen.
grädda den i 175 grader i ca 25-30 min (jag brukar kolla till den efter 20 min)
ät med glädje!



(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

onsdag 15 december 2010

Min Julros

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.


Jag har verkligen världens bästa vänner, fyllde år i går och en granne kom med muffins och små röda barnvantar!
längtar tills jag får använda dem. Idag är en knäpp dag men väldigt intressant.

dagen recept blir på jättegoda pepparkakor:

2dl vatten
150g smör
4 dl socker
2 dl mörk sirap
1 msk mald kanel
1msk mald ingefära
1 msk malda kryddnejlikor
1 msk bikarbonat
1 påse vetemjöl med 1 kg ca 1,6 liter

Till detta recept behövs en kastrull på 4 liter

börja med att värma upp vattnet med smöret i,
när det kokar så ta av kastrullen från plattan och  låt svalna i 20-30 min med lock på.
blanda i alla ingredienser utom mjölet som tillsäts lite åt gången.
blanda i mjöl tills degen är smidig och blank men inte kladdig.
knåda degen.
lägg i en plastpåse eller linda in i plastfolie.
lägg i kylskåpet över natten.

dax att baka ut!
gör detta på ett mjölat bakbord och lägg sedan figurerna på en plåt med
bakplåtspapper på.
grädda i 7 min i 200 grader







(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

tisdag 14 december 2010

Mina Timotej

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.


Idag har varit en underbar dag, har varit med RoS hela dagen och haft så mysigt. Min underbara Mamma har ringt och trallat för mig, fick ett underbart SmS av Syrran. sen fick jag höra en underbar duett från mina bröder.

jag och RoS traskade runt på julmarknaden i nordstan och mös och åt brända mandlar med olika smaker. Vi hade en underbar romantisk middag på cross kitchen i göteborg. dock så var maten inte lika god som förra gången men sällskapet var lika underbart som förra gången.






dagens recept blir i stället en förfrågan efter ett bra recept på kanderad ingefära (vill ha bitarna 1x1cm)
(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

Min Julstjärna

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.

Idag ska jag åka till Gbg för att träffa RoS, dels för att mysa med han och dels för att få min mobil....
Hade lyckats glömma den hos han igår.
Så hade ingen alarmklocka... Men jag kom upp ändå, missade julkalendern men fixade tvätt-tiden.
Ska passa på att få vara lite födelsedagsgris i dag med. *ler*
Har massor med projekt just ny, en mörkbrun mössa ska stickas, en mössa ska nålbindas, mina marmeluker (fick mönster från min underbara granne) ska sys för hand i midjan och runt benen. Sen ska jag beställa tältduk så jag kan börja sy denna. Ska bli kul att publicera bilder på allt detta när det är färdigt.

En liten anekdot: I helgen gick min pojkvän ner på knä för mig och frågade med världens sötaste röst : vill du spela Donkey Kong med mig.
Gud vad han är söt och gullig! Även om det var fel fråga enligt mig så är han ändå världens underbaraste.

Nu en liten minnesstund till alla som inte är här längre, Till Barbro (Mobrors Fru), Till Gärt (Farbror), Till Ally (Farmor), Till Kerstin (Mormor), Till Ernie (Extra Morfar). Ni är Saknade.

 (beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

måndag 13 december 2010

Mitt Japanskt körsbärsträd

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.

Ser fram i mot jul men speciellt nyår för den ska jag fira med mina underbara vänner som jag kan lita på i alla väder. Ska laga en underbar kaka till efterrätt dock så är temat japan influerat så den kanske inte passar in.
Men då får jag hitta något annat gott. hade jag haft mer tid skulle jag letat efter en geisha klädsel bara för de är så coola. dock så hoppas jag karlarna i kilt har sina vackra kiltar på sig ( de är så underbart snygga i kilt, ögongodis)
Imorgon så är det den dagen jag bara vill sova mig igenom ( min födelsedag) men ska gå runt och mysa i Göteborg med RoS.  Ska bli härligt.
I mellandagarna ska jag träffa mina bröder, ska bli kul! den ena av dem var här uppe till Erotiska bibliotikarien och var utklädd till Dick in a box. Den andra har jag inte sett sedan hans student och han har nu flyttat till en egen lägenhet ( är glad för hans skull)

(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

Min Daggkåpa

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.


Fick inte sovit mycket förra natten, men lyckades ändå hålla mig vaken tack vare en superbra föreläsare.
Har börjat med mina egna vantar (ska göra ett par till mig ett par till RoS och sedan en kärleksvante) och garnet är så himla snyggt i olika grå toner.

Gillar den nya julkalendern, är rolig och intressant. Följer den för första gången på länge.

Dagens recept är en jättegod chokladkaka och är hämtad från :

http://www.greenkitchenstories.com/vegan-chocolate-blackberry-cake/

Chocolate & Blackberry Cake

1 1/2 cup walnuts
15 fresh dates
5 tbsp cacao powder (unsweetened)
1 tsp cinnamon
3 tbsp coconut oil or olive oil
4 tbsp apple sauce (unsweetened)
2 cups blackberries (use 1 cup in the cake and the rest on top of it)

Chocolate frosting:
150 g dark chocolate (dairy free or regular)
1/2 avocado
1 tbsp agave syrup
a pinch of salt

Place the walnuts in a food processor and mix them until they get the consistency of a crunchy flour, add the dates and pulse for a minute so that they get mixed with the walnuts. Add cacao, cinnamon, oil, apple sauce and pulse everything for a couple of minutes. Add the blackberries and mix them shortly (you want them in pieces but not completely dissolved). Pour the mixture into an 8-inch non-stick spring pan and bake it for 40 – 50 minutes at 325° F / 175° C.
Let the cake cool off after it is baked. Meanwhile you can prepare the chocolate frosting. Melt the chocolate, pour it in a blender and mix with avocado, agave and a pinch of salt. Spread the frosting on top of the cooled chocolate cake. Decorate with the blackberries before serving. Enjoy!






(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

torsdag 9 december 2010

Mina snödroppar

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.


Tygproverna är här!! äntligen vad det är underbart! nu ska det skickas i väg en massiv beställning.
tjohoo! så massa av hantverkande att se fram imot.
  Sen lite tråkigheter BoA tentan......


(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

Mina Trädrötter

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.




I dag är det en sådan där plugg/städ dag, men samtidigt en dag att skicka en tanke till alla de vi älskar och bryr oss om. Jag är en lycklig prick som har massor med nära och kära men jag är urdålig på att visa hur mycket jag gillar er alla och jag ger er inte nog med kramar eller fina ord.

Till min stora Galna helhärliga familj (med något undantag) jag älskar er precis så ni är.
Till mina vänner i Sf Lagus  ni är världens bästa vänner, ni har varit ett stort stöd i många hårda stunder.
Till mitt eget Norlands Guld (när man vill vara sig själv för en stund) du är min zenträdgård, mitt lugn min gudinna ( du vet att jag vill gifta mig med din hjärna)
och till alla er andra ni vet att jag gillar er och tänker på er.

Dagen recept kommer från min första egna kokbok som jag fick i julklapp när jag var mindre.
detta är en efterrätt som jag älskar så väldigt mycket.
receptet är hämtat ur klasse kocks kokbok av klasse möllerberg

Äppelkaka à la Ebbenjarkka
till 4 personer

3 stora äpplen (Granny Smith)
1/2 dl sötmandel
malen kanel
3 dl vetemjöl
2 dl strösocker
smör

1. värm upp ugnen till 225-250 grader
2. skala och kärna ur äpplena. Skär dem sedan i tunna "äpplebåtar"
3. lägg några lager äpplebåtar i formen
4. hacka sötmandel och strö över äpplena
5. pudra  med kanel
6. blanda mjöl och socker i en skål, strö detta över formen som du sedan skakar för att blandningen ska komma mellan äpplebåtarna.
7. hyvla till sist smör med en osthyvel. lägg ett ordentligt lager i hela formen. kom ihåg att smöret ska vara redigt kallt när du hyvlar, då blir det finast skivor. (stoppa in det i frysen liten stund)
8. ställ in formen i ugnen, äpplekakan är färdig efter 15-20 minuter eller när den fått en läcker brun färg.
9. serveras med iskall grädde, vaniljsås, vaniljglass eller annat gott.





(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

onsdag 8 december 2010

Mina solroser

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.

Har fått underbara besked, Tygproverna är på väg hem till mig! och Jag har fått hem det brickbandet jag beställde, det kommer bli så snyggt. Snart ska jag börja sy mitt eget A-tält ska bli så kul!

(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

Min trädgård

Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.

Just nu är det fullt upp med julstöket, har bakat pepparkakor från grunden samt massor med julgodis.
har även stickat ett par lovika vantar som jag ska ge bort i julklapp.
(beskrivning/recept kommer senare eller mot en snäll förfrågan)

Idag ska jag dock bara bli frisk och plugga hårt då jag inte mår helt hundra.

Dagens recept blir från en av mina favoritkockar Gordon Ramsey
Det är Gordon´s classic lasange al forno:

  • 2 tbsp olive oil
  • ½ large onion, peeled
  • 1 large carrot, peeled
  • 2 cloves garlic, peeled
  • 2 pinches dried oregano
  • 300g minced beef
  • 1 tbsp tomato purée
  • 1 tbsp Worcestershire sauce
  • 1 bay leaf
  • 30ml (2 tbsp) red wine
  • 1 x 400g tin chopped tomatoes
  • 50ml milk
  • Salt and freshly ground black pepper

For the sauce

  • 25g butter
  • 25g flour
  • 300ml milk
  • Pinch of ground nutmeg
  • 60g Cheddar cheese, grated
  • 30g Parmesan cheese, grated
  • 6 sheets of 'non-cook' lasagne sheets

METHOD

How to make Gordon's classic lasagne al forno

1. Pre-heat the oven to 220C/ gas mark 7.
2. Heat the olive oil in a hot pan. Grate the onion and carrot and crush the garlic before frying together. Season with the bay leaf, a pinch of oregano, Worcestershire sauce and a little salt and pepper. Allow the onion to soften before making a well in the centre of the pan. Place the mince in the middle of the pan and stir to break it up. Add the tomato puree and allow to cook out for 30 seconds. Continue until all the meat has browned nicely. Add the wine and cook off the alcohol before adding the tomatoes. Leave to simmer for a further 2-3 minutes. Finally add the milk, turn off the heat and set aside
3. To make the cheese sauce, first melt the butter in a saucepan. Add the flour and using a wooden spoon, stir to form a paste. Over a gentle heat add a third of the milk, whisking to prevent any lumps forming. Add the rest of the milk a third at a time, whisking as you go. Season with salt and pepper and a pinch of ground nutmeg. Allow the sauce to cook out for another minute before adding the Cheddar cheese. Stir and remove from the heat
4. Spoon half of the meat sauce into the bottom of the baking dish and place pasta sheets on top (break the sheets if necessary to avoid any overlapping). Next, pour in just under half of the cheese sauce, and spread evenly using a spatula before spooning the remaining meat on top. Add the final layer of pasta and use the spatula to pour over the remaining cheese sauce.
5. Finish with the grated Parmesan and sprinkle with another pinch of oregano. Add a light seasoning of salt and pepper before cleaning the edges of the dish and placing in the oven to bake for 20-25 minutes, or until golden brown.

receptet är hämtet från:  http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/gordon-ramsay/gordon-s-lasagne-recipe