Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.
I dag är det en sådan där plugg/städ dag, men samtidigt en dag att skicka en tanke till alla de vi älskar och bryr oss om. Jag är en lycklig prick som har massor med nära och kära men jag är urdålig på att visa hur mycket jag gillar er alla och jag ger er inte nog med kramar eller fina ord.
Till min stora Galna helhärliga familj (med något undantag) jag älskar er precis så ni är.
Till mina vänner i Sf Lagus ni är världens bästa vänner, ni har varit ett stort stöd i många hårda stunder.
Till mitt eget Norlands Guld (när man vill vara sig själv för en stund) du är min zenträdgård, mitt lugn min gudinna ( du vet att jag vill gifta mig med din hjärna)
och till alla er andra ni vet att jag gillar er och tänker på er.
Dagen recept kommer från min första egna kokbok som jag fick i julklapp när jag var mindre.
detta är en efterrätt som jag älskar så väldigt mycket.
receptet är hämtat ur klasse kocks kokbok av klasse möllerberg
Äppelkaka à la Ebbenjarkka
till 4 personer
3 stora äpplen (Granny Smith)
1/2 dl sötmandel
malen kanel
3 dl vetemjöl
2 dl strösocker
smör
1. värm upp ugnen till 225-250 grader
2. skala och kärna ur äpplena. Skär dem sedan i tunna "äpplebåtar"
3. lägg några lager äpplebåtar i formen
4. hacka sötmandel och strö över äpplena
5. pudra med kanel
6. blanda mjöl och socker i en skål, strö detta över formen som du sedan skakar för att blandningen ska komma mellan äpplebåtarna.
7. hyvla till sist smör med en osthyvel. lägg ett ordentligt lager i hela formen. kom ihåg att smöret ska vara redigt kallt när du hyvlar, då blir det finast skivor. (stoppa in det i frysen liten stund)
8. ställ in formen i ugnen, äpplekakan är färdig efter 15-20 minuter eller när den fått en läcker brun färg.
9. serveras med iskall grädde, vaniljsås, vaniljglass eller annat gott.
(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar