Den här bloggen kommer vara fyld med olika blommor som representeras av mina olika intressen.
Här kommer skrivas om Mina underbara vänner som är de vackraste blommorna i min trädgård..
Men den vackraste av de alla är min underbara RoS, min pojkvän.
Helgen har varit helt underbar, umgicks med min zen trädgård samt såg på bio i lilla edet med RoS i fredags.
Lördag var det turnering i trollhättan, jag var dock inte anmäld men hängde med för sällskapet. hade superkul med en av kompisarnas dotter vi spelade massor med barnspel ihop samt pysslade lite.
Söndagen var vi på lissebergs julmarnad och tittade på karaffer formade som snoppar... tihi...
det var allmänt mysigt och trevligt och vi köpte tre olika smakasatta honungssorter. (bättre än godis)
tyvärr hade de ingen mistel men fick många pussar ändå.
I dag har jag och Ros köpt julklappar, sen lekte jag tomte och gav bort två par barnvantar till grannens barnbarn, (hade lite restgarn över) så vi får hoppas de blir glada till jul.
Och nu recepten ni alla har väntat på: från Klasse kocks Godisbok
Detta receptet kallar jag Choklad öken (enligt boken farmors chokladgodis)
ingredienser:
50 gram smör
3 dl strösocker
3/4 dl mjölk
2 ½ msk kakao
2 tsk vanilj socker
1. blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och låt småkoka under omrörning i 20 min
2. häll ut smeten på en välsmord plåt (plåt med bakplåtspapper) och när den har stelnat något skär upp den i lagom bitar.
Klasse kocks käcka knäck
ingredienser
150 g sötmandel
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
4 msk skorpmjöl (ströbröd)
1 krm bakpulver
1. hacka mandlen
2 blanda grädde, sirap, och socker i en tjockbottnad kastrull, Rör om och låt det SMÅPUTTRA i ca 30-40 min.
3. när massan känns lagon tjock gör kulprov( inte alls roligt att vänta på)
4. när det blir ett kul kulprov häll i mandel, bakpulver och skorpmjöl och rör om.
5. häll i massan i knäckformar med hjälp an två skedar (tsk)
Njutfull nötbräck
200gr MÖRK choklad
100 gr hasselnötter
1. smält chokladen i ett vattenbad
2. häll ut nötterna i en rund kakform som är täckt av bakplåtspaper
3. varva nötter och choklad.
daijminspererad 5 min kola
3 tsk kakao
3 msk vetemjöl
2 dl strösocker
75 g smör
3 msk ljus sirap
choklad
1. hacka nötterna
2. blanda allt utom chokladen i en tjockbottnad kastrull och låt allt koka i 5 min under omrörning
3 häll upp smeten på en plåt med smörpapper
låt smeten svalna och skär sedan i fyrkantiga eller avlånga bitar.
4. Smält chokladen i vattenbad och pensla på/ doppa bitarna i chokladen
Mormors Chokladgräddkola
5 dl vispgrädde
1 msk smör
3 dl strösocker
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1.häll alla ingredienserna (UTOM vaniljsockret) i en tjockbottnad kastrull och låt det PUTTRA på medelvärme.
2. gör kulprov( inte alls roligt att vänta på) efter ca 10min ( eller längre)
3- ta av kastrullen från värmen och tillsätt vaniljsocker
4 häll ut massan på en plåt med bakplåtspapper på
5 innan massan hinner stelna skär upp den i bitar
6 låt den sedan stå kallt och stelna.
7 klipp till smörpapper( smörgåspapper har rätt storlek) och slå in kolorna i.
GOD JUL och lycka till med julgodiset
(beskrivning/recept/bilder kommer senare eller mot en snäll förfrågan)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar